Vores børnesyn

Vuggestuens pædagogiske værdigrundlag:

Vi arbejder ud fra værdierne i det nye børnesyn, som bygger på gensidig respekt mellem børn og voksne, autenticitet, nysgerrighed og tillid. Hvor den voksne tager ansvaret for lederskabet, men hvor relationen er ligeværdig.
Vi ser barnets intentioner, frem for konkret adfærd
Vi anser at børn kan være i problemer og ikke med problemer, altså at afhjælpning beror på tilpasning af de ydre omstændigheder og rammer.

Vuggestuen Bakkevej skal være et rart sted at være, for både børn og voksne. Derfor er det vigtigt, at barnet møder omsorgsfulde, engagerede og nærværende voksne, som respekterer og anerkender barnet.
For os er det vigtigt at barnet møder voksne, som tilgodeser det enkelte barns behov, og som støtter barnet i dets udvikling.
Vi har stor fokus på relationerne og alle voksne får uddannelse i I C D P, som er en uddannelse i relationskompetence.

I arbejdet med relationerne benytter vi blandt andet materiale fra Mary Fondens Fri for mobberi, herunder frontfiguren Bamseven. Bamseven bliver en kendt figur for alle børn i vuggestuen, og vil være med til morgensamling, give ekstra trøst og hjælpe børnene når vi skal skabe trygge og tætte relationer i fællesskabet.
I kan læse meget mere om Bamseven på www.friformobberi.dk.

I vores vuggestue ønsker vi at alle børn er trygge i hele huset og hos alle voksne. Vi har derfor et meget tæt samarbejde stuerne imellem og leger hos hinanden, i takt med at børnene bliver trygge ved at bevæge sig ud fra deres vante rammer.
Vi stiler efter at følge de samme rutiner og få masser af gentagelser ind i hverdagen, da det skaber forudsigelighed og tryghed og dermed giver barnet overskud til at lære nyt og udvikle sig.

Når i skal aflevere jeres barn om morgenen er det vigtigt, at I som forældre signalerer til jeres barn, at I er trygge ved det. Uanset om det er barnets primære voksen eller en anden voksen fra institutionen der tager imod, gør vi alt hvad vi kan for, at barnet får en god og tryg start på dagen.