Læringsmiljøer

Vi er optaget af at vores rammer skal tilpasses børnenes behov og ikke omvendt. Derfor arbejder vi med os selv som det vigtigste læringsmiljø for barnet. Vi justerer os i forhold til det enkelte barns behov og arbejder bevidst med at skabe en god og tryg relation til barnet, gennem en anerkendende tilgang således, at barnet føler sig set, hørt og forstået.

Vores stor fokus i vuggestuen bakkevej er arbejdet med at gøre børnene selvhjulpene.

Selvhjulpenhed:
Fra barnet er cirka et år gammelt, kan man begynde at arbejde med selvhjulpenhed. Følg dit barns udvikling og lad dem prøve at hjælpe til der hvor de kan. Det kan f.eks. være at hente sine sko når man skal ud af døren, prøve at tage tøj på selv eller hjælpe med at bære en lille ting for mor og far.
Når vi lader barnet prøve selv med støtte og opmuntring, styrker vi både dets selvværd og selvtillid.

I vuggestuen arbejder vi ligeledes med selvhjulpenhed især i rutine situationerne. F.eks. når vi skal ud på legepladsen (finder sko frem, prøver at tage overtøj på), skifte til sovetøj (tager strømper og bukser af, putter det i muleposen) og ved spisesituationen (tørrer sine hænder med en klud, henter en hagesmæk, tager mad selv fra skåle, når de er klar til det).
Vi hjælper, guider og opmuntre børnene i det omfang de har brug.

Herunder vil vi også gerne opfordre jer til at tænke over hvilket tøj i giver jeres barn på i vuggestuen. Sørg for at de kan bevæge sig og at der ikke er for mange knapper i.

Som et led i arbejdet med selvhjulpenhed bruger vi babytegn til at understøtte det verbale sprog. Babytegn er nogle helt simple tegn, som barnet kan lære at bruge til at give udtryk for sine behov.